Єврейський погром у Львові 1918 року


Єврейський погром у Львові в кінці листопада 1918 року багатьма істориками приписується польським воякам, які ініціювали подібну акцію проти єврейської громади за їх проукраїнські симпатії, хоча більшість євреїв дотримувалась нейтралітету в українсько-польському конфлікті. Ще більше полум’я розгоряється, коли згадують й про українських вояків, які також були жертвами у погромі [6, 42]. Як доказ причетності польського командування до цієї акції історики наводять рапорти комісара жандармерії [1] та донесення командування [2] про участь польських солдатів у погромі. А також спогади самих свідків погрому, до прикладу, доктора Мейсельса, який працював у шпиталі. Він згадував про велику кількість забитих євреїв, що надходити до шпиталю [5]. Більшість дослідників зголошується на тому, що це витоки погрому через побутовий антисемітизм, втім, автор припускає, що сам погром став лиш виходом з під контролю спланованої акції польського командування з придушення можливих реакційних осередків серед євреїв, які на той час створили свою озброєну міліцію, аби захистити громаду від посягань з боку, як потенціальних союзників ЗУНРу і яка не мала на меті ніяких заворушень на етнічному ґрунті. Про це свідчить те, що разом із вояками регулярної армії у погромі брали учать також декласовані елементи польської громади міста, які не мали на меті нічого, окрім як просто понищити все, що не вписувалось в їх світорозуміння. Втім, подібна поведінка резонує з усіма люмпенізованими шарами суспільства, незважаючи на їх національність. Погром почався саме після відходу легіонів УСС зі Львова та тривав два дні. Англо-американська комісія з розслідування погрому, що прибула до Польщі в 1919 році у своїх висновках вказала, що польське командування ставилось толерантно по відношенню польських солдат до євреїв, проте висновки комісії так і залишились поверхневими та слабо висвітили причини цього насилля, повідомивши, що не знайшли доказів про наказ з боку польського воєнного командування про навмисний погром [4]. Цікаво, що тогочасні польські газети окреслили погром як пожежу, через те, що згоріло багато будівель в єврейських кварталах. До прикладу, синагога «Хасидим Шуль» по вул. Сянській; у вогні було знищено близько 100 примірників старих рукописів. Відомий випадок, коли декілька євреїв намагались врятувати тору з вогню, але не встигли вийти з підпаленої синагоги [4].Спеціальні комісія, що прибула з Варшави до Львову також озвучила свої висновки, за якими близько 1600 осіб, які підозрювались в погромі, було заарештовано, більшість з них було виправдано, а звинувачувальні вироки отримало 79 осіб, з них 44 було покарано й засуджено до 10-18 місяців тюремного ув’язнення; трьох учасників погрому було засуджено до смерті [3].

Повертаючись до першопричини тих подій, автор зауважує, що в будь-якій ієрархічній системі ініціатива завжди йтиме від верхівки. Питання відповідальності стоїть дуже гостро в сьогоденні, тому автор вважає, що не слід ототожнювати уряд країни та населення, що населяє її. Погром був вчинений польськими солдатами, але вкрай некоректно будувати подальшу семіотичну систему на тому, що усі поляки ненавидить євреїв; дії окремих не слід прив’язувати до світогляду усього населення. Нажаль, у сьогоденні окремі політичні сили, як з однієї, так і з іншої сторони, намагаються висвітлити події тих часів в дуже викривленому світлі. Втім, подібні маніпуляції лиш підштовхують на власні рефлексії, в яких, і автор плекає на це надії, подальші дослідники позбавлені звички ділити усе на монохромні тона.

Використані джерела:

  1. ДАЛО, ф-257/2с/1071
  2. ДАЛО, ф-257/1с/44
  3. ДАЛО, ф-257/1с/45
  4. ДАЛО, ф-257/1с/46
  5. ДАЛО, ф-257/1с/47
  6. Piotrowski, Tadeusz. Poland’s Holocaust: Ethnic Strife, Collaboration with Occupying Forces and Genocide in Second Republic, 1918-1947. Jefferson: McFarland & Company, Inc., 1990.- 42.