Місто Судова Вишня Львівської області: єврейська історія, спадщина

 Стислий звіт про результати дослідження з наявністю матеріалів про євреїв м. Судова Вишня.

Стислий звіт про результати дослідження з наявністюматеріалів про євреїв м. Судова Вишня, які включають: рабинів і релігійних діячів міста, єврейське кладовище, Статут єврейської релігійної громади, меценацтво єврейських вихідців з Судової Вишні, старі та сучасні фотоматеріали. Частину інформації люб’язно надав організації п. Войціцький Роман, краєзнавець з м. Судова Вишня.

І. Судова Вишня. Дослідження і наявні матеріали

Рабини і інші відомі люди єврейської громади м. Судова Вишня, відомі нам згідно інформації архівних досліджень в ДАЛО (Державному архіві Львівської області, Львів), а також інформації, люб’язно наданій організації п. Войціцьким Романом, краєзнавцем у м. Судова Вишня). Присутні короткі інформаційні дані про відомих рабинів Судової Вишні, інших релігійних діячів міста, архівні копії їх печаток.

ІІ. Оригінал "Статуту Єврейської громади Судової Вишні” кінця XIX ст.

Статут містить 15 розділів, які в свою чергу діляться на параграфи, де чітко описуються структура, мета діяльності та інші важливі принципи громади. На архівних копіях частини статуту є підписи видатних людей міста, в т.ч. рабина Семюеля (Самуїла) Бабада, одного з видатної хасидської династії Бабадів.

ІІІ. Єврейське кладовище в Судовій Вишні

на кадастровій карті XIX ст., також вказане в журналах обліку землевласників XIX ст. Є архівні копії обидвох справ.

IV. "Фотоісторія” міста Судова Вишня у старих світлинах (з особистих і державних архівів)

Наявні матеріали:

Євреї Судової Вишні. Колаж (2 фото)

Мати і батько п. Гені Меллер-Гольдман

Бруно Шульц, 1934 (батько Бруно – Якуб – родом із Судової Вишні)

Ринок Судової Вишні (на задньому плані видніються 2 синагоги)

"Вітання з Судової Вишні” - Ринок і вул. Львівська на поштівці XX ст. На фото – будинок під вежею, де була реформаторська синагога міста

"Вітання з Судової Вишні” - поштівка XX ст. з основними спорудами міста. Обидві поштівки видано Самюелем Дегеном.

V. Рахель (Геня) Меллер-Гольдман родом із Судової Вишні і її меценацтво, коротка історія родини

Також п. Роман Войціцький розповів про вже покійну Рахель (Геню) Меллер-Гольдман (померла в 2013 р.), дочку єврейської сім’ї з Судової Вишні, яка неодноразово бувала в місті, з її допомогою відновлено годинник ратуші, встановлено пам’ятну дошку євреям міста. Про її сім’ю є коротка довідка.

Також є світлини з п. Рахель (Генею) Меллер-Гольдман:

П. Роман Войціцький, п. міський голова Судової Вишні з п. Р. Шустом, екскурсоводом та єврейськими гостями міста.

Фотокартка, надана п. Генею Меллер (Гольдман). На фото: родина Рахель (Гені) Меллер

П. Роман з п. Рахель (Генею) в Лондоні (на запрошення п. Гені)

П. Роман в Яворові з п. Рахель (Генею) (в гетто загинула її мама, батько – в Янівському концтаборі)

П. Рахель (Геня) біля пам’ятника в лісі між Самбором і Дрогобичем (там загинуло багато євреїв)

П. Роман з п. Рахель (Генею) в Дрогобичі біля пам’ятної таблиці Бруно Шульца (див. далі)

Пам’ятна таблиця Бруно Шульца в Дрогобичі

П. Роман, Рахель (Геня) і Альфред Шрасхер – Дрогобич-Моршин

Відкриття пам’ятної таблиці євреям в Судовій Вишні

Фотозвіт:

Монтаж таблиці (2 фото)

Вмонтована таблиця

Перед відкриттям

Різьбярі

Відкриття таблиці.

П. Рахель (Геня) Меллер, п. Мейлах Шейхет (2 фото)

VI.Фотофіксація "Єврейських місць” у Судовій Вишні з описом будівель

І. "Єврейські місця” Судової Вишні.

01 Вхід в реформаторську божницю.

02 Вхід до синагоги "Під вежею”. Будинок кінця XIX ст. Зараз – замурована частина входу в Божницю.

03 Пам'ятна табличка про єврейську громаду на головній площі Судової Вишні. Виконана львівськими різьбярами.

04 Будинок з двох частин з частиною, де жив рабин Судової Вишні (за документом-угодою з власниками іншої частини будинку, Горовіц із дружиною, від сторони кондиціонера наліво до кінця).

05 Колишній єврейський будинок.

06 Колишній єврейський будинок на Ринку, власність родини Фрейліх: Шпрунг і Валлах.

07 Вид з території колишньої території синагоги. Майже впритул до будинку Шляфа, по правій стороні, була синагога, мурована з кінця XIX ст.

08 Вид на другу (вищу) синагогу.

09 Вид на місце колишньої микви

10 Територія колишньої єврейської микви. Сміття на сучасній території.

11 Вид з території колишньої лазні (микви). На даному місці була дуже стара ритуальна лазня (миква).

12 Частина території, яку охоплювала миква. Гаражі на сучасній території.

13 Колишній єврейський будинок на Ринку.

14 Колишній єврейський будинок на Ринку.

15 Єврейська школа, "єшива”.

16 Табличка про встановлення годинника на Ратуші.

17 Єврейський будинок. Аптекар Мауер винаймав 2 поверх під квартиру, з лівої сторони під цукерню.

18 Колишній єврейський будинок.

ІІ. Єврейське кладовище Судової Вишні.

01 Початок цвинтаря. Вид на Пд. Схід (на середньому плані – будинок контори колишньої Сільгосптехніки, побудований в кінці 1950-го року, вліво від будинку був початок кладовища).

02 Площа цвинтаря із заходу на схід.

03 Пн. Захід. Будинок сільгосптехніки на місці кіркуту.

04 Крайній Захід, імовірно біля колишньої каплички на території. Вліво від цього –передпоховальний будинок, в якому мешкала родина Козак, які займалися копанням гробів на кіркуті.

05 Вид на кладовище з Пн. Заходу. Наприкінці XIX ст. на цій площі була викопана ціла мацева, ніхто не знає, що з нею сталося. Можливо, що забрали до Львова.

06 По території будівлі - крайня Пн.-Зх. межа. Відразу за білим будинком очисних споруд був край (кінець) кіркуту. Люди пригадують, що кіркут був дуже зарослий, майже як ліс.

07 По огородженні - крайня Зх. межа.

08 Вид на кладовище; по огородженні – крайня Пн. межа.

09 Вид зі Сходу по площі на Захід.

10 Вид на частину Пд. межі кладовища. Ангар, з початку XXI ст., не на кіркуті (за Східною межею).

11 Зх. крайня межа на території будівель, орієнтовно капличка. Від вулиці кіркут мав невисокий, цегляний мур, а з решти 3-х боків – зі спогадів, був знищений паркан дерев.

12 Вид на Зх. крайню межу кладовища. Кіркут був при вулиці, до млина. Дуже старий, понад 400 р. Сюди привозили померлих євреїв з сіл.

13 Пд.-Зх. крайня межа. З правого боку контори в давнину була польова дорога. Кладовище починалося від вулиці до млина, на перехресті був великий дерев’яний хрест.

14 Південніше крайньої межі.

15 Вид з півдня на західну частину кладовища.

До даного фотоопису окремо додаються фотосвітлини, не представлені тут.

Матеріали підготував: Филипів Андрій, історик Наукового Центру Іудаїки та Єврейського мистецтва ім. Ф.С. Петрякової, Представництва Американського Об’єднання Комітетів для Євреїв Бувшого Радянського Союзу.

За необхідності перегляду / викопіювання даних матеріалів (І-VI) прохання з підставою звертатися до Наукового Центру – директора п. Мейлаха Шейхета або історика – Андрія Филипіва. Питання надання викопіювання вирішується в індивідуальному порядку.