Мейлах Шейхет: «Українською жодного антисемітського гасла не чув» (інтерв'ю)
Інтерв’ю з членом наглядової ради Національного музею-меморіалу «Тюрма на Лонцького», директором центру дослідження юдаїки і благодійної організації «Єврейське відродження» Мейлахом Шейхетом.
Мейлах Шейхет народився в місті Коростені Житомирської області. Виріс у Львові. Закінчив Одеський інститут зв'язку. 25 років викладав у Львівському технікумі зв'язку і на вищих інженерних курсах.
У 2000 році очолив Американсько-Українське бюро з
прав людини. Вивчає законодавство України про збереження культурної спадщини.
Ви виросли у Львові в радянський час. Наскільки
складно тоді жилося євреям в Україні?
— Я приїхав до Львова малою дитиною в кінці 50-х
років. Моя мама з Житомирської області, вона була з глибоко ортодоксальної
єврейської сім'ї хасидського спрямування, а батько з Південної Білорусі.
Відкрито ідентифікувати себе євреєм у Львові в той час — було все-одно що
підписати собі білий квиток. Євреїв звільняли з роботи, це означало голодне
животіння на випадкових заробітках. Ми, євреї, рахувалися «інвалідами п'ятої
групи» — бо пункт п'ятий у паспорті був «національність». У паспорті у мене
було написано «єврей». Мої діди і бабусі так само євреї. У нас в роду нема
інших. Тому мені доводилося жити подвійним життям. Я на роботі тримав
конспірацію. Я був викладачем, а викладачі — ідеологічний фронт Радянського
Союзу. Якби дізналися, що я з віруючої сім'ї, я би міг втратити роботу.
Бути собою могли лише вдома й за зачиненими
дверима?
— Тільки так. У п'ятницю ввечері, коли мама
запалювала свічки, двері зачинялися, і фіранки на вікнах затягувалися. Якщо
хтось стукав у той час, ми дверей не відкривали. Навіть сусідам. Це був
страшний час комуністичного прихованого терору, і взагалі на мій погляд, для
євреїв радянська влада вчинила другий Голокост, який би я назвав духовним.
Євреї практично були духовно стерилізовані. Єдиний журнал, який видавався
щомісячно, називався, «Sowjetischen Heimat» — «Радянська батьківщина», передруковував
пропагандистські статті з газети «Правда», перекладені на ідиш. Мали тільки дві
газети — «Известия» і «Правда». Жартували, що в «Ізвєстіях» не було ізвестій, а
в «Правді» не було правди. Основна мова була російська, навіть у Львові. Я
вчився в російській школі і викладав у російськомовному технікумі. Але викладав
переважно українською, оскільки діти були сільські. Всі підручники були
російськомовні. Мої студенти знали, що я юдей. Маю старозавітне ім'я — Мейлах,
але називали мене цивільно «Дмитро». Змалку приклеїлося. Студентам дозволяв
називати як їм зручно. Більшість кликала Дмитром Гершовичем. Я писав наукову
роботу про навантаження на телефонні мережі. Щоб захиститися, мав бути
неодмінно членом комуністичної партії і отримати рекомендації від обкому. Я у
партії не був. І не захистився.
Вам пропонували співпрацювати з КДБ?
— Пропонували. За те, що стану
інформатором-донощиком, обіцяли допомогти захиститися. Прийшов один, невідомий
мені досі, показав своє посвідчення і сказав: «Ми хочемо, щоб ви з нами
співпрацювали». Відповів: «Я віруюча людина, маю певні переконання, і я вам не
підійду». Він пообіцяв передзвонити. Тиснув. Сама амтосфера тиснула. Був 1982
рік. Я боявся втратити роботу. Навіть боявся за своє життя. Боявся просто
ходити вулицями, тому що мене попередили: можуть непомітно вколоти отруту і
загинеш — просто на вулиці вколють парасолькою зі шприцом. Я собі малював
найстрашніші картини. Ми на той час чули, що в Лондоні так загинув журналіст,
який просив політичного притулку. Його вкололи парасолькою. Факти обростали
чутками ще страшнішими, тому що ми нічого не знали, були у Львові, як у
вакуумі. Сексот подзвонив через пару днів. Я відмовився, сказав, що
недостойний. Він більше не дзвонив і я його ніколи не бачив після того. Але
кілька років я боявся виходити на вулицю, ходив містом тільки засвітла, з
роботи біг швидше. Не ходив навіть до лікаря — боявся, що вколять отруту.
На які кошти тоді жили?
— Від зарплати до зарплати. Мав на місяць 2000
рублів у той час як прибиральниця отримувала 600. Інженери — 1200 рублів. Тато
працював у кооперативі на дуже маленьку зарплатню на такій роботі, щоб бути
незалежним і могти у будь-який релігійний святковий день не вийти на роботу. У
суботу правовірний єврей не працює. Але раніше суботи були робочими днями. Ми
мали свою підпільну мережу гуманітарної допомоги: нам таємними каналами
передавали речі з Москви, і ми роздавали їх «отказнікам», вони здавали ті речі
в комісійні магазини і отримували гроші.
Незалежність відразу дозволила вам вийти з
підпілля?
— Ще до перебудови я підключився до підпільного
єврейського руху, часто їздив у Москву на зібрання. Москва була тоді
безпечнішим містом для підпільників — там репресії були менші, ніж у Львові.
Львів взагалі був закритим містом. Сюди іноземці не мали права приїздити. Якщо
ж уже приїздили, то пересувалися лише в супроводі працівників КДБ і не могли
відхилятися від маршруту. Коли візи видавалися, у них писали навіть, де людина
має право перебувати. Так тривало практично до незалежності.
У нашій підпільній бібліотеці були книжки, за
кожну з яких можна було отримати по 10 років «по ленінських місцях» Сибіру.
Наприклад, «Ексодус» — про історію євреїв у часи війни, багато книжок про
історію Ізраїлю.
Під час перебудови я відкрився. У 1991 році
керівництво технікуму, де я викладав, сказало мені: «Обирай — або викладаєш,
або займаєшся своєю громадською роботою». Студенти мене любили, але я вирішив
покинути роботу. Керівництво технікуму було шоковане. А українці-дисиденти
вітали за мужність. З роботи я пішов у серпні перед ГКЧП.
Стикаєтеся в Україні з проявами антисемітизму зараз?
— Не відчуваю антисемітизму від простих людей. За
винятком окремих випадків. Серед білого дня півроку тому підбігають до мене
молоді хлопці у Львові і кричать: «Хайль Гитлер! Мы еще вас найдем!
Готовьтесь», — якісь скінхеди. Я українською мовою таких образ ніколи не чув.
Бувало подібне і напередодні Євро — бачив таких у футболках з написами
«Террор». Правда, я повідомив СБУ, і не було більше провокацій. Один чоловік
побудував гараж у Микулинцях Тернопільської області на єврейському кладовищі.
Коли я йому зауважив, що на похованнях, він почав мені розказувати, що євреї —
грабіжники й обікрали українців. Старий комуніст. Комуністи — то нацисти.
Ви як юдей толеруєте інші релігії?
— Я ніколи в житті не заходив у неєврейські храми.
Нам забороняється. Хоч ми поважаємо всіх людей і цінність їхнього життя
незалежно від віри. Євреї дотримуються 613 заповідей, які охоплюють всі сторони
життя. Десять основних — і багато-багато інших. Є спеціальна наука «Єврейська
етика», де люди вчаться гармонійному поводженню. Наприклад, у нас заборонено
прогнозувати і пророкувати. Для нас піти до ворожки значить порушити віру. Хто
вона така — кусок м'яса і вода. Чоловік повинен молитися тричі на день — точно
рано, вдень і ввечері. Жінка, на відміну від чоловіка, не має обов'язку виконувати
всі заповіді, оскільки її життя пов'язане з циклами. Жінка має право щось
недовиконати. Чоловікам не дозволяється голити щоки й підборіддя. Так
утворюється борода і пейси. Так записано в законі, ми не питаємо, чому. Ірина
Калинець сказала мені недавно: «Ми вдячні євреям за те, що вони зберегли
закон». Зберегли, бо не змінюємо. Навіть коли ми читаємо Старий Заповіт з
пергаменту, і там пошкоджена буква, стерта від старості паперу, ми не маємо
права читати такий текст. Ми залишаємося старообрядними і не сприймаємо
нічого нового.
Юдеї не вірять в Христа через суворе дотримання
букви Старого Заповіту?
— Так. На нашу думку, Христос порушив Старий
Заповіт. Хоча поважаю віру християн. Ми маємо закон, виписаний у Старому
заповіті. Новий Заповіт — це вже не наше діло. Є ще друга причина. Всі люди,
які казали, що мають надприродні здібності, були євреями засуджені. Основна
частина суспільства їх не розуміє, бо вони диваки.
Чи багато в Україні євреїв дотримуються усіх
правил єврейської етики?
— Я зустрічав тут на Галичині старих українців і поляків, які пам'ятали ще євреїв до 1939 року, до тої всієї колотнечі. То в них пломеніли очі на згадку — плакали, що таких людей нині вже не зустрічають.
Валерія Радзієвська Gazeta.ua