Сасів

Містечко Сасів було засновано руським воєводою Іваном Даниловичем (власником Олеського замку) з дозволу польського короля Сигізмунда ІІІ у 1615 р. на місці села Комарове. Статус містечка Сасів здобув разом із грамотою на заснування, а разом із тим ще і дозвіл на проведення ярмарків три рази на рік, торги кожної середи та суботи, мешканці були звільнені від податку на 4 роки. Містечко містилося на торгівельному шляху, і купці, що їхали через нього, мали не проїжджати повз, а обов'язково зупинятися тут, тим самим розвиваючи економіку Сасова.
Назва Сасів походить від надпису на родинному гербі Даниловича «SAS». Саксонська версія походження слова «сас» малологічно пов'язана з руським воєводою, дослідники більш схиляються перед версією від скорочення імені Сасоній.
Станіслав Данилович був останнім нащадком славного руського роду, він загинув у татарському полоні в 1636 р. Після цього Сасів перейшов у володіння Собеських через шлюб Теофілії Данилович, яка стала другою дружиною Якуба Собеського. В 1637 р. війтом Сасова став Севастян Буйновський.
Містечко швидко досягло економічно-торгівельного розквіту. В 1648 р. Сасів оточили татарські загони, король Ян Казимир розбив їх і звільнив місто з облоги.
У 1675 р. турецькі війська Аджі-Гірея напали на Сасів. Місто та замок були спалені, багато мешканців було вбито. Після цього нападу покровителем містечка став сам король Ян ІІІ Собеський
У 1682 р. Сасів втрачає свою магдебургію. Рід Собеських володіє Сасовим доки донька Якуба — Марія-Кароліна — не продала місцевість польському магнату Радивілу, а від нього містечко перейшло в руки Старженських.
Справжнє друге життя Сасів здобув в 19 ст., коли став відомим на всю Австрійську імперію своїми курортами та водолікувальною лікарнею.
Цісар Франц-Йосиф під час своєї мандрівки Галичиною мав саме в Сасові стати хрещеним батьком сина графа Старженського. Але через те, що будівництво парку не було закінчено до приїзду цісаря, хрестини відбулися не в Сасові, а у Львові.
Курорт занепав, причиною тому стала Перша світова війна. Парк під час війни було зруйновано танками.
Після Старженських Сасовим володів Микола Торосевич, а потім поляки французького походження Вів'єн.
З середини XIX ст. Сасів стає виробником паперу, причому папір експортувався з сасівської фабрики до Німеччини, Франції, Росії та Туреччини. Львів купував Сасівський папір не з фабрики, а у віденських посередників, які різали, пакували та ставили віденську або французьку марку.
В кінці XVII на початку XVIII ст. в Сасові посилилось багато євреїв. Воли мали дві синагоги, школу, помешкання рабина, єврейський цвинтар. Все це було зруйновано в роки Другої світової війни. Лише цвинтар відреставровано на поч. 90 -х років XX ст.

Одним з самих відомих уродженців Сасова був Рабі Моше-Лейб

Рабі Моше-Лейб з Сасова (5505-5567 / 1745-1807 / pp.) - Видатний праведник. Учень р. Шмуеля-Шмелке Гурвіца (див.). У 5533/1773 / році, коли р. Шмуель-Шмелке став головним рабином м. Ніколсбурга (Брно), р. Моше-Лейб переїхав до Моравії слідом за ним.
Придбав найглибші пізнання в законах Тори - за образним висловом р. Шмуеля-Шмелке, р. Моше-Лейб «упакував в свою коробочку весь Талмуд і всі чотири розділи Шульхан аруха» (Гдолей адорот).
По завершенні періоду учнівства р. Моше-Лейб став главою рабинського суду міста Сасова.
Р. Моше-Лейб був близький з самими простими людьми зі своєї громади. Підкреслюючи рівність усіх євреїв перед Всевишнім, він говорив: «Дев'ять Моше-Лейбов не можуть скласти Мінья для молитви, а десять самих невчених євреїв - можуть» (там же).
Р. Моше-Лейб вчив, що справжня любов до людини полягає в розумінні його потреб.
«Любити людей я навчився у одного мужика, - розповідав він. - Цей мужик сидів з іншим селянином у шинку. Довгий час вони пили мовчки, але потім мужик запитав у свого товариша по чарці: "Скажи, ти мене любиш?". "Люблю", - відповів селянин. "Ні, ти мене не любиш! - Заперечив мужик. - Якби ти мене і в правду любив, ти б відчував, чого мені бракує! "» (Сарей амеа 3:7).
Р. Моше-Лейб завжди поспішав на допомогу єврею. «Самі дурні властивості можуть прославити людину до служіння Всевишньому, - пародоксально стверджував він. - ... Наприклад, коли необхідно підтримати єврея, в хід йде навіть безбожництво. Адже якщо людина просить допомоги, недостатньо сказати йому: "Б-г допоможе, покласти на нього!". Потрібно діяти так, ніби в світі немає Б-га - ніби у всьому Всесвіті ніхто, крім тебе, не в змозі допомогти цій людині ».
Р. Моше-Лейб справив значний вплив на духовне становлення таких видатних хасидських наставників, як р. Яаков-Іцхак з Пшісхі (Аїд Акадош; див.) і р. Симха-Бунім з Пшісхі (див.).
Р. Моше-Лейб з Сасова помер в 5567/1807 / році.
Через сто двадцять років після його смерті були опубліковані рукописи, що містять його коментарі до ряду трактатів Талмуда, - книга отримала назву Хідушей Арамаль (Аналітичні замітки раби Моше-Лейба).
з дозволу видавництва Швут Амі


В 1764 в Сасові мешкало 223 єврея, в 1880 – 1906 (58,1%), в 1890 – 1493 (46,5%), в 1900 – 1761 (46,6%), в 1910 – 1612 (41,2%), в 1921 – 1096 (35,4%), в 1931 – 1201, в 1939 – 1150 євреїв.
Євреї жили в Сасові з асів його заснування. В 1637 заснований єврейський цвинтар. В 1726 Ян III Собеський дозволив євреям займатись корчмарством, вільно торгувати; громадські будівлі звільнялися від всіх податків. Для вибору старшин євреї представляли двох кандидатів, один з котрих затверджувався власником містечка. Наприкінці 18 ст хасидський двір в Сасові заснував рабі Мойше-лейб (1745, Броди – 1807), в 1849 династію продовжив його син Ікутіель-Шмуль (1800–1869). У 1884 хасидський двір заснував Шлоймо Маєр (1835–1919) .Раввін Сасова в 2-у підлогу. 19 ст – Шлоймо Шапіро (1832–1893, Мукачево) . Основними заняттями євреїв Сасова в 19 – початку. 20 ст були виготовлення свічок і витинанок (іспанська робота – «шпанише арбайт»). Вироби цього рідкого ремесла призначалися євреям для здійснення релігійних обрядів.З 1906 в Сасові діяло відділення «Поалей Цион». У 1908 працювало училище, що фінансується на засоби фонду барона Гирша (102 учня) .В 1920–30-х рр. в Сасові діяли відділення різних єврейських партій та організацій. Династию Ш.Маєра в 1926 продовжив його зять Авром-Мордхе-Шолойм Тойб (1875–1937). У 1937 династію очолив син останнього Ієгуда (?–1941) .2 липня 1941 Сасів зайняли частини вермахту. У липні 1941 в Сасові було убито близько 65 євреїв. У серпні 1942 євреї, які все ще залишалися у Сасові були депортовані в табір знищення Белжец. В Сасові є єврейський цвинтар.У Сасові народився Іцхак Рафаель (Верфель) (1914–1999, Єрусалим), політичний діяч, з 1935 – в Єрусалимі., депутат Кнесета 2–8-го скликань від партії МАФДАЛ, в 1974–96 – міністр у справах релігій, редактор «Енциклопедії релігійного сіонізму».